Strona korzysta z plików cookies w celach określonych w polityce prywatności i cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.

IPINT

Blog

14.04.2019

Czym jest CI i czy mała firma tego potrzebuje.


Pod skrótem CI - Corporate Identity - czyli identyfikacja wizualna lub prościej wizerunek firmy - kryje się to sposób, w jaki korporacja, firma lub instytucja prezentuje się na rynku (interesariuszom takim jak klienci, inwestorzy czy pracownicy, itd.).


 


Wydawać by się mogło, że w nazwie - corporate - kryje się fakt, że takie działania są zastrzeżone tylko dla korporacji, dużych firm. Nic bardziej mylnego.


 


Zacznijmy od początku. Co to jest konkretnie identyfikacja wizualna?


To ogół symboli, kolorystyki, a nawet określonych form komunikacji stosowanych w firmie. Po co? Ma to na celu spójną i czytelną komunikację z rynkiem, odróżnienie jej od konkurencji,  ale również efektywne zarządzanie budżetem i wizerunkiem. Więcej o plusach w podsumowaniu na dole.


 


Jeszcze konkretniej? : to np. logotyp, materiały promocyjne, wygląd i szablon materiałów wewnętrznych, wygląd półek sklepowych, budowa oferty, język oferty, szablony komunikacji z klientem, wygląd strony, kolorystyka i mogłabym długo wymieniać.


 


Słowem: to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku.


 


Po co to każdej firmie. Łatwiej wyobrazić sobie to na przykładzie śladu, tropu - jeśli co chwilę zmieniamy obuwie, do tego pada śnieg, świeci słońce i pada deszcz to trudno podążać naszym śladem.


 


Takim środowiskiem jest otaczający nas rynek. Każda marka, każda firma ma własny system komunikacji, do tego wokół pełno bodźców, reklam, filmów, aktywności socialowych, słowem niezły kocioł informacyjny. Brak tego śladu, tego jednego tropu, utrudnia odbiorcy w szybkiej analizie, w pędzie określenie, że ta reklama jest tej konkretnej firmy i on już zna tą firmę, bo zaczyna kojarzyć trop.


Ten trop to tzw. Efekt czystej ekspozycji - zjawisko stare jak świat: Im częściej z czymś lub kimś mamy kontakt, tym bardziej to coś lubimy, znamy, zaczyna wzbudzać nasze zaufanie lub zainteresowanie. Porównajcie to np. do piosenki z radia, lub reklamy z irytującą melodią - niby nie lubicie ale nucicie, mało czasem pamiętacie markę i produkt zaszyte w nucie.


Ważne, że identyfikacja wizualna to nie nuda i sztywność w komunikacji.  Identyfikacja wizualna wyznacza ramy, po których możemy się poruszać, mniej lub bardziej elastycznie, zależnie od rodzaju rynku na którym sprzedajemy nasz produkt.


Nośnikami marki marki są zarówno nasi klienci jak i pracownicy, partnerzy, dystrybutorzy. Zatem warto zadbać o spójność i wykorzystać komunikację marki w wielu możliwych obszarach.


 


Plusy posiadania CI - identyfikacji wizualnej:



  • spójność wizerunku,

  • odróżnienie się od konkurencji,

  • jasny i spójny wizerunek marki,

  • budowanie emocji i skojarzeń z marką.


autor: IPINT

Paginacja

Top